طالبان نام شهر چاریکار را به «‌امام ابوحنیفه» تغییر می‌دهند

استاندار طالبان می‌گوید نام چاریکار ارزش فرهنگی، تاریخی و علمی ندارد

مسئولان محلی طالبان در استان پروان تصمیم گرفته‌اند که نام شهر چاریکار، مرکز این استان را به «امام ابوحنیفه» تغییر دهند. مولوی عبیدالله امین‌زاده، استاندار طالبان در پروان، روز پنجشنبه ۲۳ آذر، در نشستی با شماری از ساکنان پروان اعلام کرد که نام شهر چاریکار به امام ابوحنیفه تغییر می‌کند.

استاندار پروان به تلویزیون ملی افغانستان که در کنترل طالبان است، گفت: «همه به این اتفاق رسیدند که نام شهر چاریکار به امام ابوحنیفه تغییر کند، زیرا چاریکار یک نام فرهنگی، عملی و تاریخی نیست و برعکس نام‌گذاری شهر به امام ابوحنیفه، ازلحاظ علمی، فرهنگی و تاریخی مناسب است.»

نعمان بن ثابت مشهور به ابوحنیفه، بنیانگذار مذهب حنفی است که در سال‌های ۸۰-۱۵۰ هجری قمری در شهرهای مختلف، ازجمله چاریکار، ترمذ، کابل و کوفه زندگی کرد. در برخی از روایت‌ها آمده است که ابوحنیفه در چاریکار به دنیا آمد و سپس با پدرش به شهر کوفه رفت و در آنجا به کسب دانش و ترویج افکارش پرداخت.

چاریکار در ۶۴ کیلومتری شمال کابل واقع شده است و بزرگراه‌ کابل به شمال افغانستان از این شهر می‌گذرد. چاریکار از شهرهای قدیمی افغانستان است که بر اساس روایت‌های تاریخی که تایید آن دشوار است، این شهر به دست کانشکا، از دودمان کوشانیان، ساخته شده است. کانشکا سال ۱۲۷ میلادی قدرت را در بلخ به دست گرفت و تا سال ۱۵۰ میلادی، شاهنشاه امپراتوری کوشانی بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال‌های گذشته آثار متعدد تاریخی از دوره‌های امپراتوری کوشانی و امپراتوری‌های پس از آن، از قسمت‌های مختلف پروان، کاپیسا و دیگر استان‌های افغانستان به دست آمده که گواه اهمیت تاریخی این مناطق است.

انتشار خبر تغییر نام شهر چاریکار به شهر امام ابوحنیفه، با واکنش‌های گسترده‌ای در میان فرهنگیان و نویسندگان افغانستان مواجه شد.

شماری از نویسندگان، فرهنگیان و فعالان سیاسی افغان در واکنش به اقدام طالبان برای تغییر نام شهر چاریکار در فضای مجازی نوشتند که این کار در ادامه سیاست ستیز طالبان با فرهنگ، تاریخ و تمدن افغانستان است.

منیژه باختری، سفیر افغانستان در وین، در توییتی نوشت: «چاریکار، یکی از شهرهای کهن و تاریخی سرزمین ما است و در حافظه و خرد جمعی مردم، چاریکار باقی می‌ماند. هیچ‌کسی حق ندارد، نام‌های کهن را به دلایل سیاسی یا مذهبی عوض کند.»

برخی دیگر از فعالان فرهنگی، تغییر نام شهر چاریکار را به سیاست ستیز طالبان با زبان فارسی مرتبط دانستند. شهر چاریکار در دهه ۹۰ میلادی از مراکز مهم مقاومت مسلحانه علیه طالبان بود و این گروه با سلطه دوباره بر افغانستان، نمادهای مقاومت مردمی را از این شهر حذف کردند.

طالبان همچنین در ماه‌های گذشته، واژه‌های فارسی را از سر‌در دانشگاه‌ها و نهادهای دولتی حذف و واژه‌هایی از زبان پشتو را جایگزین کردند.